Pomicanje kazaljke sata za jedan sat unatrag u n" />
Obveza uključivanja svjetala u prometu - Općina Selca

Novosti

Pomicanje kazaljke sata za jedan sat unatrag u noći sa 30. na 31.10. za vozače će označiti obvezu uključivanja svjetala na automobilima i danju, a ne samo noću i u uvjetima smanjene vidljivosti.


 

Bez obzira smatrate li opravdanim ili ne, tumačite li postojeći propis na ovaj ili onaj način, imate li pozitivno ili negativno iskustvo kod nas ili u inozemstvu, savjetujemo iz sigurnosnih razloga: VOZITE S UKLJUČENIM SVJETLIMA - uvijek, bilo danju bilo noću.


Jedno od temeljnih sigurnosnih načela vožnje je: VIDJETI I BITI VIĐEN !


Neupitno je voziti noću s uključenim dugim, odnosno kratkim svjetlima. Razlog je poznat. No, uvijek postoji pitanje je li opravdano voziti danju s uključenim kratkim svjetlima. DA! Danju zasigurno svjetla ne pomažu boljoj vidljivosti, ali neupitno je da je vozilo s uključenim svjetlima bolje vidljivo. Zamislite sivo-srebrni automobil koji se «stopio» s okolinom. Zamislite sumrak, sjenovite dijelove ceste, okoliš sivo-smeđe boje jeseni, sivilo garda, ili ... ili ... svaku sličnu situaciju u kojoj je vaše vozilo slabo vidljivo.


Stoga, ako vam samo jednom u vašoj vozačkoj karijeri, to što vozite danju s uključenim svjetlima, pomogne da vas drugi uoče i na vrijeme poduzmu izbjegavajući radnju automobilom te tako spriječe nastanak prometne nesreće, ISPLATILO SE ŠTO CIJELI VOZAČKI VIJEK VOZITE S UKLJUČENIM SVJETLIMA!


Ako na taj način bilo tko od vozača koji voze s uključenim svjetlima i danju i noću pridonese da se na taj način spasi samo jedan život u prometu, svi smo postigli uspjeh!


Čestitam!


Opširnije ili...


ŠTO KAŽU PROPISI?


Jedna od najčešćih tema u proteklih godinu dana vezana uz novosti u prijedlogu izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama je obveza uključivanja svjetala na vozilu i danju i noću.
Je li zaista riječ o novosti ?!


Zavirimo malo u odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama bez obzira tko je nadležan za tumačenje istih. Zadnje izmjene rečenog Zakona učinjene su 1996. godine i u Narodnim novinama broj 59 od 17. srpnja 1996. godine objavljen je pročišćen tekst Zakona. U članku 76. stavku 1. piše:


Na vozilu u prometu na cesti moraju biti upaljena svjetla, i to:
1. na vozilu na motorni pogon - osim mopeda i motocikla bez bočne prikolice - najmanje dva bijela ili žuta svjetla na prednjoj strani i paran broj crvenih svjetala na stražnjoj strani,
2. na mopedu i motociklu bez bočne prikolice - najmanje jedno bijelo ili žuto svjetlo na prednjoj strani i najmanje jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani.


Prije ove izmjene, u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama iz 1992. godine, objavljenom u Narodnim novinama broj 84 od 4. prosinca 1992. godine, u istom članku i istome stavku piše:


Od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, na vozilu u prometu na cesti moraju biti upaljena svjetla, i to:
1. na vozilu na motorni pogon - osim mopeda i motocikla bez bočne prikolice - najmanje dva bijela ili žuta svjetla na prednjoj strani i paran broj crvenih svjetala na stražnjoj strani,
2. na mopedu i motociklu bez bočne prikolice - najmanje jedno bijelo ili žuto svjetlo na prednjoj strani i najmanje jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani.


Razlika je u tome što je izbrisan tekst «od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti» a to znači kako na vozilu moraju biti uključena, točnije prema odredbi Zakona upaljena, navedena svijetla uvijek kada se vozilom uključite u promet.


Pa o kakvoj je onda zapravo novosti riječ u prijedlogu izmjena Zakona u 2002. godini?!


Možda zabunu čini odredba članka 77. stavak 1.istog Zakona koja glasi:
Noću, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, vozač vozila na motorni pogon mora, za vrijeme vožnje, imati na vozilu upaljena najmanje kratka svjetla za osvjetljavanje ceste.
Primjenom ove odredbe i nadalje na vozilu moraju biti uključena svjetla, ali danju to mogu biti duga, kratka ili pozicijska.


Dodatnu zabunu možda čini i to što za nepoštivanje odredbe iz članka 76. nije predviđena sankcija u obliku novčane ili bilo kave drugačije kazne.


Iz svega navedenog možemo zaključiti kako je namjera zakonodavca iz 1996. godine bila propisati obvezu uključivanja svjetala na vozilu uvijek kada se vozi cestom, ali je ostavljeno vrijeme za stvaranje takve navike bez kažnjavanja.
No, zakratko. Novim Zakonom predviđa se i novčana kazna za neuključivanje svjetala na vozilo i danju i noću.


KAKO POSTUPITI ?


Bez obzira na sva tumačenja propisa, činjenica je kako uključena svjetla na vozilu danju ne predstavljaju nikakav problem i nisu zabranjena, a u danim okolnostima mogu biti od velikog značaja za veću sigurnost prometa. Prema tome, uključujmo uvijek svjetla na vozilu kada smo u prometu, jer to je za naše dobro.


Uostalom i naši susjedi (Italija, Austrija, Slovenija, Mađarska) imaju već takove propise.


Međunarodna organizacija za prevenciju u prometu (PRI) preporučila je već pred nekoliko godina svim zemljama Europske Unije vožnju s uključenim svjetlima iz sigurnosnih razloga.


E PA, AKO HOĆEMO U EUROPU, ONDA ....


Piše: Nenad Zuber


Preuzeto s portala: http://www.sigurno-voziti.net/







Natrag
scroll to top